ABOUT

Brouwerij Lapin Kulta

 

Op 22 november 1873 is Lapin Kulta opgericht op het strand van de Torne rivier in de stad Tornio. Dit gebeurde bij de Suensaareen brouwerij.

Verschillende kooplieden en ondernemers richten Tornio Bryggeri Aktiebolaget op. En na 3 jaar aan het recept te werken verscheen het eerste bier.

In 1880 werd de brouwerij “Tornio, Portteri- and the Beer Factory” genoemd, de directeur was G.A. Nordberg. Hij heeft de activiteiten van de brouwerij en zijn eigen bottelarij uitgebreid in 1894. Onder deze activiteiten hoorde onder andere een productieprogramma in de frisdrankfabriek in Oulu.

 

In 1899 werd de 23 jarige Wikko Gellin manager van de brouwerij en hij zorgde ervoor dat de brouwerij een stabiele groei doormaakte. De economie ging op dat moment ook goed en de prijzen van bier en frisdranken werden verhoogd, het handelskrediet werd verminderd en de Oulu samenwerking werd ontbonden. Wikko Gellin steeg snel op de maatschappelijke ladder van manager naar Chief Executive Officer (CEO) in 1910.

Na de intrekking van de drooglegging in 1933, werd het bedrijf overgenomen door de “Autti Stoom brouwerij” in Rovaniemi, Deze brouwerij kreeg de naam “Rovaniemi Unit Beer Lapland Oy”. Deze werd echter in oktober 1944 vernietigd door een bombardement.

 

Vanaf 1946 werd de plaatsvervangende rechter Frederik Stormbom de nieuwe CEO van het bedrijf. Hij was opgeleid in Duitsland. Samen met zijn vrouw Irma Stormbom richtte hij zich op de uitbreiding en de modernisering van de brouwerij productie. Irma Stormbom was de dochter van Weikko Gellin en had van jongs af aan in de brouwerij gewerkt.

Toen de oorlog voorbij was wilden men de productie van het bier weer in Rovaniemi hebben. De stad Rovaniemi had de bouw van de fabriek al meegenomen in hun plan om hun stad te herbouwen. Na de oorlog ging het samen met “Kemi Kemi Versnaperingen Ltd”, een producent van frisdranken.

 

Hervormingen in Tornio volgden elkaar op. De naam van de brouwerij veranderde in 1958 in The Torne Beer Oy. Bier productie werd gecentraliseerd in Tornio en in Rovaniemi was de productie van frisdranken. De bottel capaciteit werd constant verhoogd. In 1960 wordt de opslag en bottelinghal gemoderniseerd.

In de vroege jaren van 1960 verkocht het bedrijf ongeveer 6 miljoen liter frisdrank. Hierdoor steeg de brouwerij naar de vijfde plek van het Vennootschap van brouwerijen. In deze jaren werkten er ongeveer honderd werknemers.

 

“Lapin Kulta” de naam van het nieuwe bier

 

In de vroege jaren van 1960 wilden men een vers beeld, een nieuw product, bij de nieuwe bierbrouwerij. De reclameman Eugen Ulveksen was met deze taak belast en bedacht een product dat werd gebasseerd op lapland. Zo werd de naam Lapin Kulta bedacht. Wat letterlijk goud uit lapland betekend. In het begin werd dit bier alleen verkocht in Lapland, omdat het iets bekends had van dat land. Op een gegeven moment heeft CEO Irma Stormbom het Lapin Kulta bier gestuurd naar A-Brussel, een wedstrijd/keuring van diverse soorten drank. Lapin Kulta kreeg hier een gouden medaille voor en besloot daar meteen van de profiteren. Hierdoor werd het een concurrentie van internationale bieren. De gouden medaille is verwerkt in het oude etiket op het bier en het geld wat er bij de prijs hoorde is in de export van Lapin Kulta gestopt. In 1963 was de productie 1,2 miljoen liter.

 

De eerste slogan was: (vrij vertaald uit het fins) “Lapland met water een stap vooruit”. De eerste advertentie verscheen in 1963 in de Helsingin Sanomat.

De advertentie moest verwijderd worden vanwege het toegenomen spanningen in het zuiden door de laatste twee woorden. Er was een boost van de verkoop door direct marketing doordat veel mensen in 1964 in de zomer en de herfst naar Helsinki kwamen en door een Lapland-theme briefkaart kennis maakten met Lapin Kulta. Op de postkaart werd verteld dat Helsinki, de landelijke gemeente en Espoo Lapin Kulta gebruikten. In minder dan 2 maanden steeg Lapin Kulta naar de vierde plek op de lijst van biermerken in Helsinki. In 1965 begon Lapin Kulta met de export naar Zweden.

 

Met de plannen uit 1960, om het bedrijf verder uit te breiden, kwam het in de volgende fase. Deze fase van de productiefaciliteiten was de topping-out in de zomer. Door een wet in 1969 verbeterde het bedrijf hun marktpositie. In 1969 steeg de productie snel tot bijna het dubbele, een totaal van 8 miljoen liter en in dit stadium telt de Tornio brouwerij 140 mensen. In 1968 wordt er een samenwerking gestart met Hartwall Oy.

Hierdoor wordt er in Tornio begonnen met het produceren, onder de licentie van Jaffa frisdranken.

 

 

In 1970 trad Irma Stormbom af als CEO en wilde de voorzitter van de Raad van Bestuur het bedrijf verplaatsen. Het bedrijf was ondertussen al bijna 60 jaar in bezit van de familie Gellin-Stormbom. In 1974 kreeg Irma Stormbom in Lapland een waardering als eerste vrouwelijke CEO. Leo “Kixi” Laaksonen werd de nieuwe CEO.

 

In 1973 vierde het bedrijf haar honderd jarig bestaan dit werd bijgewoond door eregast President Urho Kekkonen. Hij kreeg bij de viering van het bedrijf Lapin Kulta aangeboden. De president verklaarde na het proeven aan de genodigden “huvittaen”  wat ongeveer “tot ziens op een heldere dag” betekent.

In dit jaar werd er 20 miljoen liter drankgemaakt. Tweederde was bier en de rest frisdranken.

Het bier werd op de markt gebracht voor het hele land, maar de frisdranken alleen in Lapland en Oulu provincies. Lapin Kulta bier kwam naast een nieuw biermerk “Ölkky” te staan, maar na een paar jaar stond Lapin Kulta weer bovenaan in de lijst. Sindsdien is het bedrijf gericht op alleen de naam, namelijk Lapland in goud. Het aantal werknemers was in die tijd, afhankelijk van het seizoen, 250-350.

 

De groei van de productie van het bedrijf was sterk gedurende de jaren 1970. De omzet steeg met 12-13% per jaar, terwijl de omzet in de brouwerij-industrie meestal maar stijgt met 2-3%. De bouw van een nieuwe keuken in de brouwerij was een belangrijke investering.

 

Lapin Kulta III

 

Lapin Kulta was geslaagd om te groeien door middel van de plannen van uitbreiding en herontwikkeling. Tevens werkten ze met een hoge bezettingsgraad. Door de samenwerking met Hartwall Oy is de verkoop distributie gestegen in het hele land.

Buitenstaanders waren verrast toen in het voorjaar van 1980 een verlaten brouwerij nieuwe eigenaren kreeg.Onder leiding van Irma Stormbom werd de verlaten brouwerij eigendom van het bedrijf Stormbom Family Industrial. Lapin Kulta bleef een onafhankelijke handel binnen het bedrijf. Het personeel van het bedrijf werd overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Op dit punt produceerde de Lapin Kulta brouwerij 32 miljoen liter bier. Het aandeel van de Finse biermarkt Lapin Kulta was op dat moment ongeveer 10 % en frisdrank met ongeveer 2 %

 

In het voorjaar van 1981 werd een deel van de Tornio brouwerij Hartwall en zijn naam werd veranderd in Hartwall Lapin Kulta Oy. Lapin Kulta was de marketing van het bedrijf. Lapin Kulta bierconsumptie bleef stijgen, zodat het aandeel van de Finse biermarkt groeide met tegen het einde van de jaren 1980, bijna 30 %. De jaarproductie in de vroege jaren 1990 was bijna 150 miljoen liter. Vergeleken met 1970 was dit bijna 10 maal zoveel. Ook de frisdranken hadden een goede productie.

De directeur van de brouwerij in de jaren 1980 was Leo Andel. Hij kwam uit een lange lijn van brouwers die al in de jaren 1960 aangeworven was binnen het bedrijf en was uitgegroeid tot Brewmaster.

 

Een belangrijke verandering in het Lapin Kulta produktie was de verandering in het exportproduct. De export naar Zweden was gestart in 1986. In het volgende decennium werd de nadruk op Engeland gelegd. Daarna waren de exportbestemmingen Denemarken, Japan en de Baltische landen. De verkoop van Lapin Kulta’s bleven sterk groeien, meer dan 20 procent per jaar. Het aantal werknemers is gelijk gebleven, namelijk 200-300 mensen. Dit als gevolg van toegenomen automatisering.

 

In 1994 lanceerde Lapin Kulta een nieuw product, light bier. Hier werd het volgende over gezegd: “het grootste nieuws sinds het produceren van het bier ‘op de markt. Het jaar 1998 was bijzonder in de geschiedenis van Lapin Kulta. In dit jaar daalde omzet van Lapin Kulta voor de eerste keer in de geschiedenis van het bedrijf. Echter, het marktaandeel op de biermarkt van Finland bleef 34 procent.

 

 

In het begin van 2002 verworf het Britse Scottish & Newcastle het eigendom van Hartwall. Echter, het bedrijf wilde verzekerd hebben dat de productie in Tornio zou blijven, omdat er geen overlapping zou zijn. De productie was ongeveer 100 miljoen liter per jaar. Het was ongeveer een vijfde van de export. Door de veranderingen in hardere tijden in 2005 moest er geanticipeerd worden op het personeel. Hierdoor daalde het aantal werknemers met 50. Ook het verplaatsen van het bottelen in Tornio was hier een gevolg van.

 

Hartwall Finse brouwerijen werden in 2008 verkocht aan het Nederlandse Heineken. Heviger concurrentie met als gevolg dat de nieuwe eigenaar vond dat het nodig was om de productie van bier in Finland te concentreren. Gevolg was dat op 8 oktober 2009 de nieuwe eigenaar maakte bekend dat het einde van de productie van bier in Tornio kwam en Lapin Kulta bier naar Lahti werd verplaatst. In de laatste fase van de productie-eenheid waren er minder dan 100 werknemers.

 

De productie van bier in Tornio, Finland eindigde in het begin van augustus 2010. De brouw faciliteit werd afgesloten op het einde van augustus 2010.

Sinds 1873 werd er hier in Tornio. Lapin Kulta brouwerij heeft hier 137 jaar gebrouwen.